Als kunstenaar de markt op: waar begin je?

kunstmarkt_647235Beginnende kunstenaars hebben het vaak zwaar. Hoe ziet de markt eruit? Hoe benader ik deze markt? Slechts enkele vragen die deze kunstenaars hebben. Het blijkt vaak dat zij het hier moeilijk mee hebben. Enkele tips om als startende kunstenaar mee uit de voeten te komen.

Begin eens met je werk kort te omschrijven. Welke stijl is het  en hoort het bij een stroming? Is er een thema? Hoe onderscheidt jouw werk zich van ander werk? Enzovoorts. Schrijf dit voor jezelf op. Zo kun je altijd gemakkelijk en duidelijk antwoorden als er naar wordt gevraagd. Inzicht in je eigen werk is het begin. Denk daarna aan wat voor prijzen je voor je werk stelt. Doe dat bijvoorbeeld per afmeting.

Nu kun je gaan kijken naar de markt. Je kunt met je kunst gaan exposeren, bijvoorbeeld bij galeries, de kunstuitleen, kunstenaarsinitiatieven via onder anderen het Mondriaan Fonds of je kunt je werk tentoonstellen in je eigen atelier of via je eigen website.

Een andere manier om geld te gaan verdienen, is door opdrahten aan te nemen. Je kunt hier bijvoorbeeld voor terecht bij de overheid. Er is vaak wel kunst nodig voor een openbare ruimte (bruggen, pleinen, rotondes) en in overheidsgebouwen. Maar ook particulieren of tussenpersonen zoals Onderneming & Kunst kunnen uitkomst bieden.

Benader hetgeen waar je voor kiest. Als je je werk tentoon wilt stellen in een galerie, moet je je goed voorbereiden. Verdiep je in verschillende galeries en bedenk welke het beste bij je werk past. Kleine galeries zijn meestal wel te benaderen via een email met foto’s van je werk en (eventueel) je website. Grotere galeries stellen vaak het liefst eigen vondsten tentoon, maar probeer het gewoon eens met je werk. Bij bedrijven draait het vaak om netwerken. De juiste contactpersonen vinden en jezelf profileren. Particulieren bereik je via exposities, internet en via mond-tot-mond reclame.

Als je ergens een expostie voor elkaar hebt weten te boksen, is het handig als publiek hiervan weet. Zorg dus dat je een persbericht schrijft, of dat iemand dat voor je doet. Zo bereik je de pers en daarmee de mensen. Meer informatie en tips vind je via deze pagina van de kunstacademie in Haarlem.

 kunstacademie-haarlem